.::سامانه راهبران شغلی ::.
ارتباط با ما: 32247480-044 urm.academy@gmail.com
  •  

    سامانه مجازی ارائه ایده (کارافررین شو)

    سامانه مجازی ارائه ایده (کارافررین شو)
  •  

    سامانه آموزش و توانمند سازی

    سامانه آموزش و توانمند سازی
  •  

    سامانه مشاوره کسب و کار

    سامانه مشاوره کسب و کار
  •  

    سامانه مجازی کارآفرینی و اشتغال

    سامانه مجازی کارآفرینی و اشتغال
فرصتهای شغلی استخدام
معرفی مشاغل
  • مکانیک خودرو

    وره آموزش مکانیک خودرو سواری ، علاقه مندان بسیار زیادی در سطح جامعه دارد و علت این امر برخورداری متخصصین این رشته از بازار کاری خوب، به دلیل گسترش روز افزون استفاده اقشار مختلف جامعه از اتومبیل‌ها است. این افزایش سطح استفاده از خودورهای شخصی افزایش درآمد متخصصین مکانیکی را به همراه داشته است. در این رشته کارآموز با اصول و مبانی کار کرد خودرو آشنا می شود و روش تعمیر و رفع عیب موتور، گیربکس و دیفرانسیل را به صورت کاملًا تخصصی فرا خواهد گرفت. دوره تعمیر اتومبیل های سواری که از آن با عنوان مکانیک خودرو نیز یاد می شود یکی از مهمترین دوره های تخصصی دپارتمان مکانیک مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون است . این دوره در آموزشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون با بهترین امکانات و استفاده از خودروی زنده و استفاده از موتور خودرو های روز همچون TU5 ، EF7 و خودرو های پراید ، تیبا ،پژو ، سمند و گیر بکس های اتوماتیک و با آموزش برترین اساتید سازمان فنی و حرفه ای برگذار می شود.

    شرح دوره :

    در این دوره ابتدا کارآموزان در کلاس های مقدماتی و تئوری مکانیک خودرو حاضر می شوند که در آن اصول پایه ای مکانیک خودرو توسط اساتید مجرب سازمان فنی و حرفه ای به هنرجویان آموزش داده خواهد شد.

    چنانچه در این دوره ثبت نام کرده باشید پس از سپری کردن مرحله اول یعنی کلاس های آموزش تئوری مکانیکی وارد کارگاه عملی می شوید و می بایست آن چه در دوره مقدماتی آموخته اید را ، به طور عملی روی موتور های آموزشی و سایر اجزای خودرو اجرا نمائید. یکی از مهمترین آموزش های این دوره شامل دو مورد زیر است:

    • باز کردن موتور خودرو
    • جمع کردن و بستن موتور خودرو

    پس از گذشتن از مرحله قبل، شما با ورود به تعمیرگاه تخصصی آموزشگاه مکانیک دارالفنون این بار  می بایست به طور عملی نسبت به تعمیر و رفع عیب روی خودرو اقدام کنید . با این روش آموزشی شما یک سطح خیلی خوب آموزشی از مکانیک خودرو را سپری خواهید کرد و قادر خواهید بود به راحتی وارد بازار کار شوید.

    ضمناً چنانچه به مباحث باتری سازی علاقه دارید، می توانید در آموزش برق خودرو نیز شرکت کنید.


    چرا باید در این دوره آموزش مکانیک ثبت نام کنید ؟
    • اگر به دنبال یک شغل تضمین شده برای آینده ھستید.
    • اگر به دنبال تخصصی منحصر به فرد ھستید.
    • اگر میخواھید شغلی با درآمد مناسب و با توجه به تلاش خودتان داشته باشید.
    • اگر به دنبال استخدام در شرکت های معتبر هستید.
    • اگر به داشتن شغلی فنی مانند مکانیک خودرو علاقه دارید.

    اشتغال و درآمدزایی

    آموزشگاه ما یعنی مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون در دوره آموزش مکانیک خودرو با توجه به نیاز و استاندارد روز دنیا سرفصل های دوره آموزشی را به کارآموزان ارائه می نماید تا کارآموز بتواند به کلیات تئوری و عملی این رشته مسلط شود و از علم به دست آمده خود در این مرکز به خوبی بهره ببرد . ضمناً چنانچه در این دوره شرکت کنید، در پایان آن یک مدرک معتبر و بین المللی از سمت سازمان فنی و حرفه ای کشور به شما داده می شود، که با استفاده از آن می توانید از مزایای زیر با توجه به نیاز خود بهره مند شوید:

    • دریافت جواز کسب برای افتتاح مغازه مکانیکی
    • دریافت وام اشتغال به عنوان یک متخصص مکانیک خودرو
    • ترجمه مدرک برای مهاجرت به عنوان کارگر ماهر

    همچنین مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون کارآموزان فارغ التحصیل خود را در صورت درخواست کارآموز به مراکز معتبری که در لیست خود دارد معرفی می نماید.


    سرفصل های دوره آموزش مکانیک خودرو درجه 2


    • تعمیر موتور خودرو شامل : ( باز و بسته کردن سر سیلندر, سوپاپ ها, یاتاقان )، فیلرگیری
    • سیستم جرقه شامل : کوئل, شمع, وایر, پلاتین
    • سیستم روغن کاری شامل : اویل پمپ, فیلتر روغن
    • سیستم خنک کاری شامل : رادیات, واترپمپ
    • گیربکس : باز و بست، عیب یابی و رفع عیب گیربکس (جعبه دنده)
    • دیفرانسیل : باز و بست، عیب یابی و رفع عیب دیفرانسیل
    • باطری : ساختمان باطری، طرز کار باطری های آب اسید و باطری های اتمی، کار با دستگاه هیدرومتر (اسیدسنج)
    • فلزکاری و ابزار اندازه گیری خودرو شامل : تبدیل آچار, فیلر, کولیس و میکرومتر و ...
    • سیستم ترمز شامل : ترمزهای کاسه ای, دیسکی, ترمزهای ABS
    • سیستم شاسی شامل : تعمیر و عیب یابی جلوبندی و فرمان خودرو
    • آشنایی با سنسورها و عملگرها, انژکتور و ECU و آشنایی با مالتی پلکس
    • کار با دستگاه عیب یاب ( دیاگ انژکتور )
    • تعمیر گیربکس اتوماتیک


    سرفصل های دوره آموزش مکانیک خودرو درجه 1


    • تعمیر موتور خودروهای دیزل معمولی ( مینی بوس, اتوبوس )
    • تعمیر موتور خودروهای دوگانه سوز
    • تعمیر گیربکس اتوماتیک
    • کار با دستگاه دیاگ, عیب یابی و رفع خطاها و کار با دستگاه اسیلسکوپ
    • مبانی مدارات و شناخت ECU
    • آموزش مبانی مولتی پلکس


    طرح درس دوره آموزشی مکانیکی


    • جلسه اول تا سوم : سیستم مواد قدرت موتور : باز و بسته و عیب یابی سرسیلندر،آب بندی سوپاپ ها،تایم گیری موتور،فیلرگیری سوپاپ ها
    • جلسه چهارم تا ششم : باز و بست کردن و عیب یابی پیستون ها،سیلندر،میل لنگ، رینگ های پیستون، یاتاقان بندی طرز استفاده از ترکمتر
    • جلسه هفتم : سیستم خنک کننده خودرو : شامل باز و بست و عیب یابی رادیاتور، واترپمپ، درب رادیاتور، ترموستات و فشنگی آب و ضد یخ
    • جلسه هشتم : سیستم روغن کاری خودرو : شامل شناسائی انواع روغن موتور،شناسائی روغن گیربکس،شناسائی روغن دیفرانسیل،بازو بست و عیب یابی اویل پمپ،فلتر روغن
    • جلسه نهم و دهم : باطری خودرو : شامل شناسائی صفحات داخل باطری، تشخیص قطبین باطری، استارت، دینام، آلترناتور
    • جلسه یازدهم : سیستم جرقه : شامل کوئل، شمع، وایر، پلاتین، دلکو، طریقه چیدن وایر
    • جلسه دوازدهم و سیزدهم : سیستم سوخت رسانی : شامل باز و بسته کردن و عیب یابی انواع کاربراتور،پمپ بنزین،آشنایی با سنسورها و عملگر های و انژکتور و ECU
    • جلسه چهاردهم و پانزدهم : فلزکاری و تجهیزات اندازه‌گیری خودرو : تبدیل آچارها, تبدیل فیلر,کولیس و میکرومتر
    • جلسه شانزدهم، هفدهم، هجدهم و نوزدهم : انتقال قدرت : شامل عیب یابی و رفع عیب , باز و بسته کردن دیسک و صفحه, باز و بسته کردن گیربکس, باز و بسته کردن دیفرانسیل, شناسایی گاردان و چهارشاخ
    • جلسه بیستم و بیست و یکم : سیستم ترمز : باز و بسته کردن سیلندر اصلی ترمز, پمپ چرخها ( سیلندر ) , بوستر ترمز ( خشک ,تر )
    • جلسه بیست و دوم و بیست و سوم : سیستم تعلیق و شاسی : شناسایی انواع شاسی , شناسایی و باز و بسته کردن . عیب یابی و رفع عیب انواع فرمان و شناسایی انواع زوایای فرمان , شناسایی انواع فنر و کمک فنر
    • جلسه بیست و چهارم : گیربکس اتومات
    • جلسه بیست و پنجم : سیستم سوخت رسانی انژکتور و کار با دستگاه عیب یاب (دیاگ انژکتور)



    توضیحات کلی و کلیدی دوره

    کلاس عملی دوره آموزش مکانیک خودرو
    برای آنکه یک مکانیک خودرو ماهر شویم می بایست یکی از سه روش زیر را انتخاب نمائیم:

    1. شاگردی کردن در نمایندگی های مجاز شرکتهای خودرو سازی و یا شاگردی در مغازه های مکانیکی خودرو می باشد که این یادگیری بسیار طولانی مدت می باشد و برای کسانی که می خواهند سریع وارد بازار کار مکانیک خودرو شوند مناسب نیست و این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بود است.
    2. تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در رشته مکانیک خودرو به مدت 3 سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر در رشته مهندسی مکانیک خودرو که 4 سال طول می کشد.
    3. شرکت در دوره های مراکز فنی و حرفه ای آزاد و دولتی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد که به صورت تخصصی در حرفه مکانیک خودرو مشغول به آموزش کارآموزان می باشد ( که یکی از مراکز مجهز که به صورت تخصصی در امر آموزش مکانیکی خودرو مشغول به آموزش می باشد مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری است.)

    در انتخاب آموزشگاه مکانیک خودرو به چه نکاتی مهمی باید توجه کنیم ؟

    البته انتخاب دوره های مهارت آموزی مکانیکی نباید صرفا بر اساس قیمت باشد بلکه جزئیات زیاد دیگری هم باید موردتوجه باشد. از نکاتی مثل به روز بودن تجهیزات، تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص امکانات و تجهیزات آموزشگاه ها بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال ممکن است دوره ای ارزان باشد یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد- اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید و یا نمی تواند نیاز شما را برای ورود به بازار کار مرتفع سازد.

    طول دوره آموزش مکانیکی خودرو :مدت دوره آموزش مکانیکی خودرو با توجه به مدت ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی (شیفت صبح، ظهر، بعدالظهر، غروب) و کلاسها (خصوصی، نیمه خصوصی، گروهی) بین یک تا سه ماه برنامه ریزی و اجرا می شود.

    حداقل مدرک تحصيلی جهت آموزش مکانیکی خودرو :جهت شرکت در دوره مکانیکی خودروحداقل مدرک تحصلی پایان سوم راهنمايي (پایان دوره متوسطه اول نهم) توصیه می شود و کسانی که تحصیلات کمتری دارند در صورت داشتن توانائی ، تجربه، علاقه ، استعداد و رغبت می توانند در این دوره شرکت کنند.

    اعتبار مدارک فنی و حرفه ای :افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‎ای موفق به اخذ گواهینامه شوند با توجه به بین المللی بودن این مدرک می‌توانند در تمامی کشورهایی (186 کشور) که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، مشغول کار شوند و این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد. لیست کشورهای عضو سازمان جهانی کار را در این لینک ILO مشاهده نمایید.

    کارگاه آموزش مکانیکی

    وضعیت بازار کار مکانیکی خودرو :

    با توجه به افزایش بسیار زیاد تولید و مونتاژ انواع خودرو ایرانی و خارجی و استقبال مردم ایران برای خرید خودرو شخصی که بر اساس آمار رسمی درصد تعداد خانواده هائی که در سال 1395 صاحب خودرو بوده اند نسبت به 20 سال قبل بیش از 3 برابر شده و طی 20 سال آینده تعداد خودرو ها در ایران 2/5 برابر خواهد شد و به 50 میلیون خودرو خواهد رسید.

    بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که عمر مفید خودروها بر اساس استاندارد جهانی بین 7 تا 10 سال است ولی در کشور ما خودروها به طور میانگین بین 15 تا 25 سال مورد استفاده قرار می گیرند که در نتیجه سرانه تعمیرات خودرودر کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است به گونه ای که هر ایرانی سالانه به طور میانگین 5 تا 8 بار برای سرویس و تعمیر خودرو به تعمیرگاه مراجعه می کنند و از مشاهدات میدانی نیز می توان به این نتیجه رسید بازار این شغل به این زودی اشباع نخواهد شد.

    در مجموع اقبال به فعالیت در شغل مکانیکی خودرو در دنیا و کشور ایران نسبت به سایر رشته ها با توجه به توسعه روز افزون این تکنولوژی و تغییرات و گستردگی سیستم های جدید موجود در حال افزایش است به طوری که می توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمایند سالیان زیادی می توانند در این حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبی کسب نمایند . آمارهای جهانی نیز بر همین مطلب تأکید دارد. به عنوان مثال در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل در کشور استرالیا رشد ۵۷.۴ درصدی داشته و رشد زیادی در آینده برای آن پیش بینی می شود.(که این مهم باعث استخدام نیروی ماهر از سایر کشورها شده است)

    فرصتهای شغلی، بازار کار و وضعیت استخدام مکانیک خودرو

    کار آموزان می توانند پس از گذراندن این دوره

    • در شرکتهای خودرو سازی داخلی و خارجی مشغول به کار شوند.
    • در نمایندگیهای مجاز خودرو سازان داخلی و خارجی مشغول به کار شوند
    • در کارخانجات، ادارات، شرکتها و مراکز نظامی و انتظامی به عنوان رسته شغلی مکانیک خودرو به تعمیر خودرو های سازمانی مشغول به کار شود
    • در مراکز معاینه فنی خودرو مشغول به کار شود
    • با دریافت گواهینامه ی مهارت فنی و حرفه ای و مراجعه به اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کرده و به عنوان مکانیک خودرو مشغول به کار شود
    • با اخذ جواز کسب به فروش لوازم یدکی خودرو مشغول به کار شود
    • به عنوان تعمیرکار تخصصی گیربکس های معمولی، گیربکس های برقی و گیربکس اتوماتیک خودرو مشغول به کار شود
    • به شغل تنظیم کار موتور خودرو (تون آپ ) خودرومشغول شود
    • به عنوان تعمیر کار تخصصی سیستم ترمز خودرو مشغول به کار شود
    • به عنوان مکانیک سیار مشغول به کار شود و یا می تواند در شرکتهای امداد خودرو به اشتغال بپردازد.

    کارگاه کلاس آموزش مکانیک خودرو سواری

    میزان درآمد مکانیک خودرو چقدر است؟

    در صورتی که شما به عنوان مکانیک خودرو در شرکت های خودرو سازی یا تعمیرگاه های بزرگ و کوچک خودرو کار کنید، حداقل ميزان حقوق شاغلين بر اساس مصوبات شوراي عالي در چارچوب ماده 41 قانون كار که هر ساله تعيين مي گردد شروع می شود كه در صورت رضايت كارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزايش خواهد بود. اما در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید خیابانی که تعمیرگاه (مغازه) شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد ماشین در آن، بزرگی و کوچکی مغازه (محل تعمیرگاه) و مجهز بودن آن به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر تعمیرگاه ها و اینکه تعمیرگاه شما در بورس تعمیرگاه های خودرو قرار دارید یا خیر.

    براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده مبلغ در آمد تعمیرکاران مکانیک خودرو بین 3 الی 7 برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می باشد. مثلا تعرفه و اجرت تعمیر مکانیک خودرو طبق نرخ نامه مورخ 15/01/ 1398 اتحادیه صنف تعمیر کاران مکانیک خودرو در تهران برای خودرو های پژو پارس ، پژو 405 ، سمند در سال 1398 به شرح زیر است.

    1. تعمیر کامل موتور شامل (پیاده و سوار کردن موتور و گیربکس ) 900.000 تومان
    2. تعمیر، باز و بست گیر بکس 300.000 تومان
    3. تعویض لنت جلو 25.000 تومان
    4. تعویض لنت عقب 60.000 تومان
    5. تعمیر و باز و بست پمپ ترمز 70.000 تومان
    6. تعویض پمپ هیدرولیک 50.000 تومان
    7. تعویض کارتل و اویل پمپ روغن 100.000 تومان

    اگر شما در روز 6 مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر 60.000 تومان حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص مغازه باطری سازی در روز 360.000 تومان و در ماه (26 روز کاری) نه میلیون سیصد و شصت هزار ریال خواهد شد. که پس از کسر هزینه های استهلاک، تجهیزات، اجاره به طور خالص 5/6 میلیون تومان برای شما خواهد ماند (بر اساس نرخ نامه سال 1398).

    البته سه اصل مهم مهارت، انصاف و اخلاق شخص باطری ساز سه اصل مهم در در افزایش میزان در آمد باشد و اهمیت زیادی دارد

    تشریح موتور خودرو در کلاس آموزش مکانیک

    سرمایه مورد نیاز برای احداث مغازه مکانیکی خودرو

    برای تاسیس و احداث مغازه مکانیکی خودرو نیاز به 2 سرمایه گذاری ملکی و سرمایه گذاری تجهیزاتی می باشد.

    • در سرمایه گذاری ملکی ما می توانیم با رهن مغازه که در شهرهای کوچک که از 12 میلیون تومان شروع و در شهرهای بزرگ مثل تهران تا 90 میلیون تومان ادامه دارد (که هر فردی با توجه به توان مالی خود منطقه ای را جهت تاسیس مغازه مکانیکی انتخاب می کند. (در صورتی که فرد پول زیادی جهت رهن مغازه ندارد می تواند مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کند)
    • مهمترین سرمایه گذاری جهت ایجاد و خرید تجهیزاتی عبارتند از 1- ایجاد چال مکانیکی 2- ایجاد جرثقیل سقفی 3- خرید استگاه عیب یاب (دستگاه دیاگ) 4- خرید جک سوسماری، خرک، پمپ باد، جعبه ابزار کامل با ابزار، انواع آچار تخت، آچار رینگی، آچار آلن،آچار ترکمتر، آچار فرانسه، انبرقفلی، جعبه بکس، انواع پیچ گوشتی، خار جمع کن، رینگ باز کن، سوپاپ جمع کن، فولی کش، انبردست، دم باریک،چکش پلاستیکی و آهنی، گیره رو میزی، میز کار کوچک، کولر، (بخاری، تلویزیون، یخچال به صورت اختیاری) که حدودا بین 15 تا 30 میلیون سرمایه جهت خرید تجهیزات مغازه مکانیکی سرمایه نیاز میباشد.

    شخصیت های مناسب شغل مکانیکی خودرو

    اگر شما به شغلی علاقه مندید که فنی باشد، و از سر و کله زدن با خودرو لذت می برید و می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، این شغل مناسب شماست. تیپ شخصیتی افرادی که به شغل مکانیک خودرو مشغول هستند غالبا اشخاصی پر انرژی ، باهوش، هوشیار،اهل صحبت کردن هستند. مهارت خاص در حل مسئله جدید و چالش بر انگیز دارند.این افراد مهارت تحلیل فراوانی دارند و می توانندمسائل مختلف را حل و فصل کنند. کارهای روتین و عادی آنها را خسته می کند .آنها همیشه دنبال فرصت ها و کارهای جالب و جدید هستند. ازاعتماد به نفس و توانائی تنها کار کردن برخوردار هستند

    چند موتور خودرو که در کلاس برای آموزش عملی مکانیک استفاده می‌شود

    مزاياي گواهينامه سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور

    ضوابط احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي سوابق تجربي در طبقه بندي مشاغل: در اجراي تبصره ماده 10 آئين نامه ايجاد مراكز كارآموزي و جوار كارگاه و بين كارگاهي موضوع تبصره 2 ماده 110 قانون كار جمهوري اسلامي ايران مصوب( 27/10/71) هيئت محترم وزيران و آئين نامه اجرايي تبصره 1 ماده 49 قانون مذكور(12/2/71) و بر اساس بخشنامه 4660/ ن تاريخ 24/2/73 معاونت نظارت بر روابط كار وزارت كار وامور اجتماعي، ضوابط جايگزيني و احتساب دوره هاي آموزش فني و حرفه اي به جاي تجربه شغلي (سوابق كار)، در طرح هاي طبقه بندي مشاغل كارگاه هاي مشمول قانون كار به شرح ذيل مي باشد:

    • طي دوره آموزشي مهارت درجه 1، معادل 6 سال تجربه
    • طي دوره آموزشي مهارت درجه 2، معادل 4 سال تجربه
    • طي دوره آموزشي مراكز جوار و ضمن كار، آموزش ارتقاء مهارت كمتر از 6 ماه، به تناسب مدت دوره، حداكثر 3 سال تجربی
    • پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند جواز کسب دریافت کند.
    • پس از گذراندن دوره مهارت و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند وام خود اشتغالی دریافت کند.
    • پس از گذراندن دوره و دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای کارآموز می تواند گواهینامه خود را ترجمه و بین المللی کند.

    هنرجویان در حال یادگیری مکانیک خودرو

    امید است مورد استفاده علاقمندان به رشته مکانیک خودرو قرار گرفته باشد

    نویسنده مقاله : علیرضا ترکمان پری ( مدیر مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری )

    پیش نیاز دوره

    دوره فاقد هرگونه پیش نیاز بوده.

    این دوره مناسب چه کسانی می باشد ؟
    • ورود مستقیم به بازارکار
    • علاقه مند به کار در حوزه تکنولوژی و به روز
    • راه اندازی کسب و کار شخصی بدون سرمایه اولیه
    • حرفه ای گری در صنعت دوربین مداربسته

    اطلاعات بيشتر
  • فلفل دلمه ایی

    .گلخانه، عبارت است از یک چهارچوب یا اسکلت با پوشش شفاف و قابل نفوذ نسبت به نور که در آن با کنترل عوامل اصلی تولید (نور، دما، رطوبت و دی اکسید کربن) و سایر نهاده های موثر بر رشد و نمو گیاه، امکان تولید مطلوب محصولات مختلف کشاورزی و باغبانی وجود داشته و می توان گیاه را در مقابل عوامل نامساعد محیطی، حفظ نمود.

    فلفل دلمه‌ با سطح زیر کشت جهانی 530 هزار هکتار، محصول بومی آمریکا و مکزیک می‌باشد. به نظر می رسد قبل از کشف قاره آمریکا، فلفل در اروپا نبوده و بنا بر عقیده دوکاندول نامی برای این گونه در زبان‌های سانسکریت، چینی، لاتین و حتی عربی دیده نشده است. احتمالاً کریستف کلمب این سبزی را از آمریکا با خود به اروپا آورده است. 

    با توجه به کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی های اخیر، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای از الویت‌های مهم جهاد کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. با وجود آن‌که با استفاده از منابع آب و خاک، رشد و تولید محصولات مختلف کشاورزی در فصول مختلف سال در فضای گلخانه امکان پذیر است، از این رو نقش مهمی در افزایش محصول، صرفه جویی در مصرف آب، حفاظت محصولات در برابر شرایط اقلیمی و توسعه مشاغل کشاورزی دارد. با اعمال مدیریت صحیح، تولید 10 الی 15 کیلوگرم فلفل دلمه‌ لوکس در هر متر مربع مورد انتظار است که در هر هکتار با مساحت 10000 متر مربع عملکردی بالغ بر 100 الی 150 تن پیش بینی می‌گردد که از مهمترین مزیت‌های اقتصادی تولید این محصول می باشد.

    گلخانه‌داری و تولید محصولات گلخانه‌ای، با توجه به شرایط کشور از اهمیت خاصی برخوردار شده است و در حال حاضر نهادهای دولتی، سیاست‌های حمایتی مناسبی از احداث گلخانه و تولیدات محصولات گلخانه‌ای دارند. برای شروع تولید فلفل دلمه‌ رنگی در گلخانه 3000 متر مربعی، توصیه می‌شود که حداقل زمینی با وسعت 5000 متر مربع در نظر گرفته شود. طبق برآوردهای انجام شده، برای شروع این کسب و کار نیاز به حدود 571 میلیون تومان سرمایه اولیه بوده و سالانه در حدود 49 میلیون تومان سرمایه جاری مورد نیاز است. بیشترین هزینه طرح مربوط به احداث گلخانه و مسقف نمودن آن با هزینه 390 میلیون تومان می باشد. در طرح پیش رو عملکرد 28 تنی فلفل دلمه‌ای در دوره کشت مورد انتظار است که در سال‌های آتی با افزایش تجربه و مدیریت مطلوب، عملکردهای بالاتر نیز قابل پیش‌بینی می باشد. دوره برگشت سرمایه در بازه زمانی 9 ماهه 4.17 % و سالانه 7.48 % خواهد بود. همچنین نرخ بازدهی سرمایه 30 % و نرخ سوددهی 23 % مورد انتظار است. 

    برای راه اندازی کسب و کارتولید فلفل دلمه گلخانه ای باید اطلاعات کافی از اصول کاشت فلفل دلمه ای،خاک و آبیاری و ساخت گلخانه...داشته باشید.برای کسب این اطلاعات از«دوره های آموزشی» و طرح توجیهی کاشت فلفل دلمه ای سامانه «میدون»استفاده کنید. کارآفرینان موفق و مشاوران متخصصی در بخش «کلینیک مشاوره» سامانه فعال اند که شما را در راه اندازی راهنمایی می کند.

    مشخصات


     

    گروه کسب و کار

    کشاورزی

    کف سرمایه

    560,000,000 تومان

    ریسک

    متوسط

    سودآوری

    میان مدت(2ساله)

    نیروی انسانی

    1 تا 3 نفر

    نام محقق

    گروه آموزشی میدون

    مقیاس

    3000 متر مربع (گلخانه ای)

    آخرین ویرایش

    شنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

     

    اطلاعات بيشتر
  • احداث گلخانه گوجه فرنگی

    گوجه‌فرنگی یکی از سبزی‌های پرمصرف در جهان است، که گرچه ازنظر گیاه‌شناسی میوه محسوب می‌شود، اما به‌طور عمده به‌عنوان سبزی، فرآوری و مصرف می‌شود. خاستگاه اولیه این گیاه آمریکای جنوبی می‌باشد و از قدیمی‌ترین گیاهان کشت‌ شده در جهان است که تاریخچه آن به قرن پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد. این محصول  از طریق ترکیه و ارمنستان وارد ایران شد و به بادمجان ارمنی معروف بود و امروزه فرآورده‌های آن در سفره مردم کشورمان جایگاه ویژه‌ای دارد و در بسیاری از انواع غذاها استفاده می‌شود.

    با مدیریت بهینه گلخانه و ایجاد دمای مناسب و نور کافی، می‌توان حداقل دو بار در سال گوجه‌فرنگی برداشت کرد. با توجه به اهمیت گوجه‌فرنگی و گستردگی مصرف آن در کشور و مزیت‌های بالای گلخانه برای تولید گوجه‌فرنگی، در این طرح تلاش شده است تا دانش فنی، وضعیت بازار، مباحث مالی و ریسک‌های موجود به‌دقت موردمطالعه قرار گیرد. مساحت در نظر گرفته‌شده گلخانه در این طرح 3000 مترمربع است و برای احداث آن، حدود 894 میلیون تومان (بدون در نظر گرفتن هزینه خرید زمین)، سرمایه‌گذاری موردنیاز است که 883 میلیون تومان آن مربوط به هزینه ثابت و قبل از بهره‌برداری بوده و حدود  11.8 میلیون تومان آن نیز هزینه جاری می‌باشد. بذر موردنیاز حدود 9000 عدد است و مقدار گوجه‌فرنگی برداشت‌شده متناسب با شرایط، متغیر می‌باشد و به‌طور میانگین و با توجه به تجهیزات مدنظر، مقدار برداشت، سالانه 150 تن گوجه است و انتظار می‌رود از ماه چهارم به بعد، ماهانه با تولید حدود 15 تن محصول، حدود 67.5  میلیون تومان فروش انجام شود. درنتیجه، از ماه چهارم به بعد، هر ماه حدود 40 میلیون تومان سود ویژه به‌دست‌آمده و نرخ سوددهی کار برابر با 40.8 درصد خواهد بود.

    از مزیت‌های اقتصادی کشت گلخانه‌ای، شامل؛ بازدهی اقتصادی بالا با محدودیت منابع آبی، کنترل آفات، بیماری‌ها، تغذیه و... را می‌توان نام برد. وقایع طبیعی همچون تگرگ، سیل، سرماهای زودرس و دیررس در داخل گلخانه به‌راحتی قابل‌کنترل هستند و در این زمینه ریسک کار نسبت به گوجه‌فرنگی زراعی بسیار پایین‌تر است. همچنین قیمت فروش گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به جهت خارج از فصل بودن آن معمولاً بالاتر از گوجه‌فرنگی زراعی می‌باشد.

    علاوه بر مزیت‌های گفته‌شده انجام این کار مشکلات و ریسک‌های خاص خودش را دارد، که قبل از هر اقدامی باید برای رفع آن‌ها آمادگی داشت، ازجمله: مشکل اخذ مجوز و تسهیلات، نوسانات قیمت نهاده‌های تولید، مشکلات سازه گلخانه، وجود آفات و بیماری‌ها و بذرهای تقلبی، خطر سرما، مشکلات سیستم گرمایشی و آبیاری، استهلاک تجهیزات، نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، مشکلات ناشی از بی‌تجربگی، مسئله صادرات، عدم وجود اتحادیه، وجود واسطه‌گران، فرصت کم برای فروش، نبود ثبات قیمت بازار و واردات گوجه‌فرنگی از استان‌های دیگر و... را شامل می‌شود، که در این زمینه با شناخت راه‌حل‌ها، می‌توان به‌درستی از موانع عبور کرد.

    مشاوران متخصص و کارآفرینان موفقی در بخش کلینیک مشاوره سامانه میدون مشغول به فعالیت اند که شما را در راه اندازی کسب و کار کشت گوجه فرنگی راهنمایی و همراهی می کند.

     

    مشخصات


     

    گروه کسب و کار

    کشاورزی

    کف سرمایه

    895,000,000 تومان

    ریسک

    متوسط

    سودآوری

    میان مدت(2ساله)

    نیروی انسانی

    1 تا 3 نفر

    نام محقق

    گروه آموزشی میدون

    مقیاس

    3000 مترمربع

    آخرین ویرایش

    یک شنبه - 19 آبان ۱۳۹۸

     

    اطلاعات بيشتر
  • به لیمو

    به‌ لیمو گیاه دارویی ارزشمندی می‌باشد که اسانس آن به عنوان عمده‌ترین ترکیب شیمیایی، دارای مواد مؤثری نظیر نرال و ژرانیال بوده و به صورت خام و فرآوری شده کاربرد وسیعی در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی دارد. درختچه‌ای است خزان‌پذیر، از خانواده شاه‌پسند که ارتفاع درختچه این گیاه 2-1.5 متر بوده که گاهی به 5-3 متر نیز می‌رسد. این گیاه دارای ساقه دراز، زاویه‌دار و منشعب می‌باشد. برای کاشت به‌ لیمو در سطح یک هکتار، به حدود 90 میلیون تومان سرمایه ثابت (بدون احتساب هزینه زمین) و سالانه در حدود 16 میلیون تومان هزینه جاری و 9.5 میلیون تومان سرمایه در گردش نیاز می‌باشد. در مجموع چنانچه کشاورز خود مالک زمین باشد، حدوداً با 99.5 میلیون تومان (سرمایه‌گذاری ثابت به همراه سرمایه در گردش) می‌توان مزرعه به‌لیمو با مساحت یک هکتار را به محصول رساند. به طور میانگین انتظار می‌رود از سال سوم به بعد سالانه 1.5 تن برگ خشک به‌لیمو و هر کیلوگرم برگ خشک نیز 60 هزار تومان به فروش برسد. با این حساب میزان کل فروش سالانه از سال سوم به بعد در حدود 90 میلیون تومان بوده که در نهایت سالانه حدود 67 میلیون تومان سود ویژه، نصیب کشاورز خواهد شد. نرخ سوددهی این طرح از سال سوم به بعد در حدود 68 درصد بوده و دوره بازگشت سرمایه آن نیز در حدود 3 سال می‌باشد. قابل ذکر است که گیاه به‌ لیمو در سال اول (800 کیلوگرم) و دوم (1200 کیلوگرم) نیز محصول داده و به مدت 5 تا 6 سال باروری داشته و سود قابل توجهی را نصیب کشاورز خواهد نمود. از ویژگی‌های مثبت برای پرداختن به این کسب ‌و کار می‌توان به بازار رو به رشد، دارا بودن مصارف مختلف (صنایع غذایی، آرایشی- بهداشتی، دارویی و صنعت عطرسازی و ...) که به عنوان ماده اولیه می‌باشد، سودآوری مناسب و نیاز به سرمایه اولیه کم در مقایسه با سایر طرح‌های صنعتی یا کشاورزی اشاره کرد. البته پرداختن به هر کسب ‌و کاری علاوه بر ویژگی‌های مثبت، مسائل و مشکلات خاصی نیز دارد که در این زمینه می‌توان به مواردی همچون سرمازدگی، کمبود صنایع تبدیلی آن در کشور، حجیم بودن محصول و کمبود نور مستقیم آفتاب اشاره کرد که تولیدکنندگان موفق با در نظر گرفتن تمامی جوانب و آموزش، هدایت و پشتیبانی کارشناسان میدون، پس از رفع موانع به کار تولید می‌پردازند.

    اطلاعات بيشتر
  • رشته عمران

    مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب است پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آن ها به انجام طرح های مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.

    اطلاعات بيشتر
  • رشته امور اداری

    نيروي انساني متخصص ، با تجربه و كارآمد غني ترين و با ارزشمند ترين ثروت و دارايي هر شركت محسوب مي شود به نحوي كه محققان و برنامه ريزان اقتصادي و اجتماعي ، قرن حاضر را قرن مديريت تعالي نيروي انساني و ارتباطات خواندند .

    اطلاعات بيشتر
  • رشته مالی و بازرگانی

    در حسابداری هدف بر این قرارگرفته است که با بنیانگذاری یک سری ضوابط و قراردادها اطلاعات لازم را برای حل مسائل مالی یک موسسه بدست آوریم .

    اطلاعات بيشتر
  • رشته فناوري اطلاعات و ارتباطات

    فناوري اطلاعات و ارتباطات چيست؟

    اطلاعات بيشتر
  • رشته گردشگری

    رشته گردشگری يكي از رشته هاي شاخه كارو دانش و فني حرفه اي

    اطلاعات بيشتر
  • رشته خدمات آموزشی

    بامجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای کشور و تائیدیه رسمی از آموزش و پرورش

    اطلاعات بيشتر
اعضای هیت نظارت
  • آقای .
    کارشناسی - DBA
    تخصص:
  • دکتر علاالدین آذرنو
    دکتری - مدیریت دولتی
    تخصص: مدیرت
  • آقای امیر امیرنیا
    کارشناسی ارشد - دامپزشکی
    تخصص: دامپزشکی
  • آقای سعید لطف الله زاده
    دکتری - مدیریت منابع انسانی
    تخصص: مدیریت
  • آقای .
    کارشناسی - DBA
    تخصص:
  • آقای ذکریا محترم
    کارشناسی - برق - مخابرات
    تخصص: الکترونیک
  • آقای .
    کارشناسی - DBA
    تخصص:
  • آقای پرویز قربان زاده
    دکتری - نرم افزار
    تخصص: فناوری اطلاعات
  • دکتر کامران داوری نیکو
    دکتری - مدیریت بازاریابی
    تخصص: مدیریت
  • [ ليست تمامي اساتيد ]
خدمات ما